Monday, December 1, 2014

Khasiat Sayur Pucuk Manis@ asin asin

Assalamualaikum ...

Baru ni saya terbaca info pasal kahsiat sayur pucuk manis atau asin-asin..hehe nama pun macam pelik kan..tahu tak pucuk manis ni boleh tambah susu ibu? Haaaa..tak tahu? Jom kita baca kat bawah ni..

KHASIAT SAYUR PUCUK MANIS
Cekur manis atau pucuk manis merupakan salah satu sayur yang popular dan banyak terdapat di negara Asia seperti Malaysia, Indonesia dan Thailand. Daun cekur manis selalunya dijadikan sebagai sayur dalam masakan. ia sangat sedap dan senang untuk didapati terutamanya di kawasan-kawasan kampung.

Kenal daun cekur manis? daun asin asin?

Khasiat Sayur Pucuk Manis

KHASIAT:
1. SUMBER VITAMIN - Cekur manis kaya dengan zat karbohidrat, asid amino, serat, kalsium, fosforus, dan vitamin A, B1,B2 dan c. Ia juga mengandungi provitamin A Karetinoid terutamanya bagi daun yang masih muda dan segar.
2. MEMULIHKAN KESIHATAN - Daun cekur manis sangat berguna bagi memulihkan kesihatan pada ibu yang baru bersalin.
3. MENAMBAH SUSU - Selain itu, sayur cekur manis juga berupaya meransang pengeluaran susu ibu bagi wanita-wanita yang menyusukan anak.
4. Menambah darah dan mampu merawat masalah tekanan darah rendah.
5. Digunakan untuk menurunkan suhu panas badan.
6. Merawat masalah yang berkaitan dengan sistem pembuangan air kecil.
7. Merawat penyakit yang berkaitan dengan saluran darah (kardiovaskular)

Banyak khasiat rupanya pucuk2 ni..patut orang dulu2 sihat je..tak macam kita sekarang ni..makan pelik2 saje...orang dulu makan ulam2 banyak..sampaikan saya sendiri tak tahu nama ulam..hehe tahu makan je..tambah2 makan dengan budu..perrrggghhhh!!!


No comments:

Post a Comment