Saturday, November 22, 2014

Cegah Kesan Bakar Dengan Tepung Gandum




Seringkali kita mengalami kebakaran ekoran dari air panas, api yang menyala atau dari alat-alat besi yang panas. Akibatnya kulit akan mengelembung dan kemudian lecur dengan luka merah yang sukar dan lama untuk sembuh dan pulih. Bekas luka dari kebakaran boleh meninggalkan parut yang hodoh dan teruk.

Satu petua untuk mencegah dari semua kesan bakar termasuk rasa kesakitan, lebam dan parut yang biasa diamalkan oleh orang Vietnam . Sejurus kena bakar dimana-mana bahagian tubuh badan contohnya jari-jari tangan kita terkena air panas yang mendidih, masukkan tangan itu kedalam tumpukkan tepung gandum selama 10 minit atau lebih. Lebih baik jika tepung ini sejuk - simpan 1kilo tepung gandum dalam peti ais untuk kegunaan darurat. Dimana-mana bahagian tubuh yang terbakar tumpukkan tepung keatas bahagian tubuh yang terbakar selama 10 minit atau lebih.

Dikatakan kesan rawatan ini amat menakjubkan. Sakit tidak dirasai, lebam tiada berlaku dan parut tidak langsung timbul. Mari kita cuba rawatan jika ditakdirkan berlaku kebakaran.

No comments:

Post a Comment